Warning: Declaration of JParameter::loadSetupFile($path) should be compatible with JRegistry::loadSetupFile() in /strona/libraries/joomla/html/parameter.php on line 388

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /strona/libraries/joomla/application/application.php on line 481
Stowarzyszenie im. Zoltna Kodalya w Polsce. The Polish Zoltan Kodaly Society
Thursday, May 02, 2024
   
Text Size


Warning: Declaration of RokNavMenuFormatter::format(&$node, &$menu_params) should be compatible with BaseRokNavMenuFormatter::format(&$node, $menu_params) in /strona/templates/rt_solarsentinel/html/mod_roknavmenu/formatters/default.php on line 24

Literatura polska

Pedagogika Muzyczna Zoltána Kodálya (red. Mirosława Jankowska)

Pedagogika muzyczna Zoltána Kodálya

 
 
Zamieszczone tu uwagi metodyczne Kodálya, niejako w nawiązaniu do informacji o treści i przeznaczeniu wszystkich jego zbiorów ćwiczeń (...) mogą być szeroko i natychmiast wykorzystane w kształceniu nauczycieli muzyki; w nauczaniu muzyki w szkołach ogólnokształcących, w nauczaniu w szkołach muzycznych wszystkich stopni.
 

źródło: Pedagogika Muzyczna Zoltána Kodálya, "Od Redakcji"

 
 
Zamieszczone w tym zeszycie posłowia i wstępy do "Muzyki pentatonicznej" i "Bicinia Hungarica" - zbiorów tak bardzo węgierskich z uwagi na materiał muzyczny, głównie pentatoniczny - zawierają uwagi Kodálya niezwykle cenne i dla nas: wskazuje on na pożytki i sposoby stosowania solmizacji relatywnej, na konieczność kształcenia poczucia rytmu i wyboru melodii o odpowiednim dla głosu dziecka zakresie; podkreśla duże znaczenie wczesnego rozpoczęcia śpiewu wielogłosowego. Fragment wywiadu dla Radia Londyńskiego jest jakby komentarzem do "24 małych kanonów na czarnych klawiszach".
 
Mamy nadzieję, że zeszyt ten dopełniając pierwszy, wzbogaci refleksje i warsztat nauczycieli muzyki różnych typów szkół, a studentów wychowania muzycznego zachęci do pogłębienia wiedzy o zasadach pedagogiki kodalyowskiej.
 

źródło: Pedagogika Muzyczna Zoltána Kodálya - Uzupełnienie, "Od Redakcji"

 
 

Humanistyczne aspekty koncepcji Kodálya (Zeszyty naukowe 8)

Zeszyty naukowe 8 / Humanistyczne aspekty koncepcji Kodálya

(...) W niniejszym tomie publikujemy materiały z dwóch imprez naukowych, których dorobek również - jak sądzimy - wart jest upowszechnienia. Były to:
- seminarium pt. "Humanistyczne aspekty koncecji Kodálya", zorganizowane w IPM w dniu 29 lutego 1979 roku,
- seminarium pt. "Perspektywa antropologiczna wiedzy o muzyce i jej znaczenia dla kształcenia i wychowania muzycznego", zorganizowane w IPM w dniu 10 kwietnia 1980 roku.
Matriały z obu seminariów łączymy w tej publikacji nieprzypadkowo. Mimo niezależności tematycznej i różnych powodów, dla których seminaria te były organizowane, łączy je dominująca w obu imprezach nuta sięgania głębiej, do podstaw myśli i praktyki w dziedzinie muzycznej edukacji. Seminarium "antropologiczne" charakteryzowało się pod tym względem pewną swobodą i większą ogólnością podejmowanej problematyki. Seminarium "kodalyowskie" było przykładem, jak to ogólniejsze, filozoficzne spojrzenie, jest potrzebne i płodne w zastosowaniu do szczegółowej koncepcji metodycznej. (...).
 

źródło: Zeszyty naukowe 8, "Od Redakcji" - W.Jankowski

 
 

 

 
 

 

 

Zoltán Kodály. O edukacji muzycznej pisma wybrane (red. Mirosława Jankowska)

O edukacji muzycznej pisma wybrane

 
(...) Zainteresowanie koncepcją muzyczno-edukacyjną Zoltána Kodálya ma swe źródło - jak sądzę - w jej aktualności. László Eösze, biograf Kodálya, pisał, że podstawą tej koncepcji była wszechstronność talentów, wiedzy i umiejętności samego  Kodálya. Jego postawa wobec spraw narodowych, węgierskich, wobec własnej tradycji i kultury widoczna była w jego wypowiedziach, we wszystkich jego działaniach. Stąd tak ważne jest - według Kodálya - oparcie kształcenia muzycznego na śpiewie, na wspólnym śpiewaniu i rozpoczęcie od "ojczystego" języka muzycznego, zakorzenienie w rodzimym folklorze.

Naczelną wartością jest wielka, wartościowa muzyka i ukazaniu jej piękna mają służyć wszelkie działania kształcące i wychowawcze. By ułatwić dostęp do muzyki wszystkich epok i stylów ważne jest nauczenie czytania i pisania muzycznego, nauczenie słuchania muzyki i myślenia muzycznego. Niezwykłe efekty pracy węgierskich nauczycieli i dzieci według tych zasad zachęciły nas do coraz głębszego poznawania tej koncepcji w pismach Kodálya i jego następców, do podjęcia prób zastosowania ich w naszym nauczaniu.

 

 

 

źródło: O edukacji muzycznej. Pisma wybrane, "Przedmowa" - M.Jankowska

 

 

Zoltán Kodály i jego pedagogika muzyczna (red. M.Jankowska, W.Jankowski)

Zoltán Kodály i jego pedagogika muzycznaCzym jest ta książka? Jest ona przede wszystkim zbiorem tekstów, które staraliśmy się dobrać tak, by tworzyły panoramę wiedzy o założeniach i głównych wątkach muzycznej pedagogiki węgierskiej zwanej pedagogiką, czy wręcz "metodą" Kodálya.

W części I, zatytułowanej "Zoltán Kodály - kompozytor, uczony i pedagog", przedstawiamy krótkie wprowadzenie do jego działalności muzycznej, naukowej i wychowawczej pióra biografa Kodálya, László Eöszego, uzupełnione wykładami i wypowiedziami o - w znacznym stopniu - osobistym, wspomnieniowym charakterze, innych uczniów i współpracowników kompozytora.

W części II, zatytułowanej "Kodály o wychowaniu muzycznym społeczeństwa", znalazł się wybór wypowiedzi samego Kodálya. Jesteśmy przekonani, że teksty te przybliżą Czytelnikom tę niezwykłą postać i ukażą jakże klarowny i przekonywający sposób formułowania myśli oraz głębię, a zarazem prostotę życiowej i estetyczno-pedagogicznej filozofii Kodálya.

Część III, zatytułowana "Pedagogika Kodálya. Podstawowe założenia, składniki i odniesienia" - to dość obszerny, ale raczej fragmentaryczny wybór prac różnych autorów, prezentujący główne zasady, elementy i aspekty pedagogiki Kodálya.

Część IV, zatytułowana "Pedagogika Kodalyowska na Węgrzech, w świecie i w Polsce", zawiera najmniej jednorodny materiał, tak jednak dobrany, by dawał możliwie wszechstronną informację o rozwoju i zasięgu idei Kodálya.

 
 

 

Pieśń ludowa fundamentem edukacji muzycznej (Anna Waluga)

Pieśń ludowa fundamentem edukacji muzycznej

 
 
 
Anna Waluga jest długoletnim pedagogiem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego. W kręgu jej zainteresowań znajduje się problematyka z dziedziny edukacji i teorii muzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem koncepcji edukacji muzycznej Zoltána Kodálya. Anna Waluga ma w swoim dorobku naukowym liczne publikacje na temat rozwijania myślenia muzycznego, wartości pieśni ludowej i jej wychowawczej roli oraz psychologicznych aspektów kształcenia śpiewu dwugłosowego. Jest współautorką polskiej adaptacji koncepcji edukacji muzycznej Kodálya, której rezultatem jest opublikowany cykl podręczników Rozśpiewana szkoła. Najnowsza pozycja jej autorstwa – Pieśń ludowa fundamentem edukacji muzycznej – składa się z dwóch części. Pierwsza przedstawia ogólnie fenomen pieśni ludowej oraz jej istnienie w twórczości artystycznej. Część druga sytuuje pieśń ludową w koncepcjach edukacyjnych, przede wszystkim koncepcji kodalyowskiej. Jest to z pewnością cenna pozycja dla wszystkich interesujących się edukacją muzyczną i wychowawczą wartością muzyki.

 

 

 

Page 2 of 4

Stowarzyszenie im. Zoltána Kodálya w Polsce
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
40-025 Katowice
ul. Zacisze 3
KRS: 0000337652