Warning: Declaration of JParameter::loadSetupFile($path) should be compatible with JRegistry::loadSetupFile() in /strona/libraries/joomla/html/parameter.php on line 388

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /strona/libraries/joomla/application/application.php on line 481
Stowarzyszenie im. Zoltna Kodalya w Polsce. The Polish Zoltan Kodaly Society
Friday, May 03, 2024
   
Text Size


Warning: Declaration of RokNavMenuFormatter::format(&$node, &$menu_params) should be compatible with BaseRokNavMenuFormatter::format(&$node, $menu_params) in /strona/templates/rt_solarsentinel/html/mod_roknavmenu/formatters/default.php on line 24

Literatura polska

Śpiew w perspektywie edukacji muzycznej. Koncepcje, badania, programy (Anna Waluga)

Śpiew w perspektywie edukacji muzycznej

 
Książka niniejsza przeznaczona jest dla wszystkich, których interesuje śpiew rozumiany jako naturalna potrzeba człowieka. Szczególnie wyeksponowany w niej został aspekt pedagogiczny, a więc ten obszar wiedzy, który zajmuje się uczeniem śpiewu jako najbliższą dzieciom i młodzieży formą kontaktu z muzyką, formą uprawiania jej; śpiewem jako drogą do poznawania muzyki w ogóle, śpiewem jako dominującym elementem edukacji muzycznej dziecka. Podstawowy problem pracy zawiera się w pytaniu: czym jest śpiew w życiu ucznia? Ponadto dociekania dotyczą miejsca śpiewu i podejścia do śpiewu (w szkole, w domu, w grupach nieformalnych) uczniów - członków chórów działających w ramach programu Śpiewająca Polska oraz uczniów nie będących członkami chórów. Praca składa się z dwóch części. Część pierwsza (teoretyczna) dotyczy różnych aspektów śpiewu: od antropologicznego, przez psychologiczny do edukacyjnego. Dopełnia ją przedstawienie alternatywnych programów upowszechniających śpiew, których w Polsce i na świecie nie jest mało. Część drugą (empiryczną) stanowi opis badań własnych nad stosunkiem dzieci i młodzieży do śpiewu. Podjęte badania wykazały, że śpiew wbrew panującym opiniom może stać się potrzebą codzienną każdego ucznia. Warto podkreślić, że niosą one ze sobą także ważne implikacje praktyczne.

 

 

 

Artystyczne aspekty kształcenia słuchu (red. Dominika Lenska)

Artystyczne aspekty kształcenia słuchu

 
W dniach 1-2 grudnia 2010 roku odbyła się w Akademii Muzycznej w Katowicach Ogólnopolska Konferencja Naukowa Artystyczne aspekty kształcenia słuchu, w której jako prelegenci wzięli udział członkowie Międzyuczelnianej Katedry Kształcenia Słuchu działającej przy UMFC w Warszawie, pod przewodnictwem prof. Danuty Dobrowolskiej-Maruchy, prof. Márta Sárosi-Szabó z Konserwatorium w Debreczynie z Katedry Solfeżu, Teorii Muzyki i Dyrygentury oraz nauczyciele kształcenia słuchu.

Idea organizacji konferencji zrodziła się z potrzeby wymiany doświadczeń, konfrontacji zagadnień związanych z szeroko pojętą problematyką kształcenia słuchu. Okazuje się, że jest to wciąż aktualny, niezwykle interesujący temat dla pedagogiki kształcenia słuchu. Uwieńczeniem konferencji stała się publikacja o tym samym tytule.

 

 

 

Zarys metody Kodálya (Erzsébet Szőnyi)

Zarys metody Kodálya

 
 
 
 
 
Zarys metody Kodály'a to jedna z pierwszych publikacji w języku polskim, prezentująca koncepcję pedagogiczną Zoltána Kodálya.
Erzsébet Szőnyi - autorka m.in. węgierskich podręczników do nauki muzyki - przybliża genezę powstania kodalyowskiego systemu pedagogicznego, przedstawia też idee węgierskiego kompozytora, będące motorem działań na polu reformy szkolnictwa na Węgrzech.
 

W książce opisany jest proces układania przez Kodálya poszczególnych komponentów pochodzących z różnych muzycznych systemów pedagogicznych w logiczną całość. Nakreślone jest również długotrwałe lecz kosekwentne wprowadzanie koncepcji pedagogicznej do węgierskiego szkolnictwa. Erzsébet Szőnyi opisuje poszczególne elementy kodalyowskiej koncepcji oraz rozkład materiału muzycznego w kolejnych latach edukacji dzieci i młodzieży. Autorka zwraca również uwagę na wartości intelektualne i emocjonalne płynące z częstego kontaktu z muzyką w szkole. Tą niespełna dwudzuestosiedmio stronicową broszurę kończą opisy dynamicznego rozwoju koncepcji na świecie oraz przykłady prób adaptacyjnych.

 
 

 

Od solmizacji do audiacji (Barbara Stencel)

Od solmizacji do audiacji

 
Książka Od solmizacji do audiacji. Z problematyki nauczania kształcenia słuchu zawiera przemyślenia autorki z ostatnich 30 lat. Są to głównie zapisy wygłoszonych referatów opublikowanych w różnego rodzaju wydaniach zbiorowych, bądź nie wydanych do tej pory. Inspiracją do stworzenia tekstu o nauczaniu skal muzycznych poprzez zastosowanie melodii wzorcowych było poprowadzenie 2-dniowego Seminarium Autorskiego w AM we Wrocławiu. Głównym wątkiem książki jest problematyka kodalyowska i gordonowska, która zajmowała autorkę już począwszy od lat 90-tych. System Zoltána Kodály’a znany w świecie ciągle jeszcze wymaga przybliżenia na gruncie polskim, natomiast Teoria uczenia się muzyki (z zastosowaniem audiacji) – amerykańskiego psychologa Edwina E. Gordona niestety nie zdobyła do tej pory należytego rozgłosu, a jak pisze sam Gordon: „obszar audiacji ma kluczowe znaczenie w całości procesu uczenia się muzyki”.

 

 

 

Muzyka ludowa w edukacji małego dziecka. Pomoc dydaktyczna dla nauczycieli przedszkola i rodziców (Dominika Lenska)

Pomoc dydaktyczna dla nauczycieli przedszkola i rodziców
 
 

Muzyka ludowa w edukacji małego dziecka

 
Publikacja "Muzyka ludowa w edukacji małego dziecka" jest wynikiem doświadczeń pedagogicznych i badawczych, które autorka gromadziła w pracy z dziećmi z "Akademii przedszkolaka". Wydanie obejmuje książkę oraz płyty CD i DVD.
 

 

(...) Przedstawiona propozycja ma charakter instruktażowy, dlatego może pełnić rolę przewodnika metodycznego dla nauczycieli przedszkola, pragnących odwołać się do muzyki ludowej, zwłaszcza rodzimego folkloru, a także wykorzystać ją do organizowania nieformalnej edukacji przedszkolnej, głównie przez zabawę. Propozycja niniejsza może służyć pomocą także rodzicom. 
Celem autorki jest ukazanie funkcjonalnych i muzycznych wartości folkloru, służących rozwojowi psychicznemu oraz uspołecznieniu dziecka. Śpiewanie piosenek i zabawy muzyczne (muzyczno-taneczne) to "wychowanie przez uczestniczenie" w muzykowaniu, a zarazem poznawanie tradycji kultury ludowej.
 
 
 
(...) Rok 2014 ogłoszony został Rokiem Kolberga. W związku z jubileuszem 200-lecia urodzin wybitnego badacza polskiej kultury ludowej nadarza się niebywała okazja do zwrócenia uwagi na nieprzemijające jej wartości. 
 
[...] To bardzo wdzięczne zadanie sięgnąć razem z Kolbergiem w przeszłość, przywołać dawne melodie, zwyczaje, zabawy, a także wydarzenia, zjawiska, postaci - zapoznawać dzieci z życiem ich przodków. Aby to zrealizować trzeba dotrzeć do źródeł, co pozwala odkryć mnogość realiów zupełnie zapomnianych, a nawet nie znanych współczesnemu, szczególnie młodemu człowiekowi.
 
 

źródło: Muzyka ludowa w edukacji małego dziecka, "Wprowadzenie". Dominika Lenska

  

Page 3 of 4

Stowarzyszenie im. Zoltána Kodálya w Polsce
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
40-025 Katowice
ul. Zacisze 3
KRS: 0000337652