Warning: Declaration of JParameter::loadSetupFile($path) should be compatible with JRegistry::loadSetupFile() in /strona/libraries/joomla/html/parameter.php on line 388

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /strona/libraries/joomla/application/application.php on line 481
Stowarzyszenie im. Zoltna Kodalya w Polsce. The Polish Zoltan Kodaly Society
Tuesday, May 07, 2024
   
Text Size


Warning: Declaration of RokNavMenuFormatter::format(&$node, &$menu_params) should be compatible with BaseRokNavMenuFormatter::format(&$node, $menu_params) in /strona/templates/rt_solarsentinel/html/mod_roknavmenu/formatters/default.php on line 24

Artykuły

XI Polsko-Węgierskie Seminarium Kodalyowskie

Elbląg 15-28.08.2004

 

 

XI Polsko-Węgierskie Seminarium Kodalyowskie odbyło się w dniach 15-28 sierpnia 2004, w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Elblągu, na zaproszenie Rektora PWSZ prof. dr hab. inż. Zbigniewa Walczyka.

Seminaria Kodalyowskie w Polsce

Na Kongresie International Society for Music Education w Budapeszcie w roku 1964 Węgrzy zaprezentowali swe osiągnięcia w wychowaniu muzycznym prowadzonym według koncepcji Zoltána Kodálya. Nadzwyczajne wyniki takiej pracy spowodowały ogromny wzrost zainteresowania koncepcją. Wielu cudzoziemców poznawało tę koncepcję (nazywaną często „metodą”) na Węgrzech, w szkołach z klasami „śpiewającymi”, na seminariach w Esztergom i później w Kecskemét, gdzie zaczął działać Muzyczno-Pedagogiczny Instytut Zoltána Kodálya (od 1975). Jego wykładowcy prowadzili później i prowadzą seminaria w wielu krajach.

Pierwsze w Polsce (i w krajach tzw. socjalistycznych – poza Węgrami) seminarium odbyło się w Warszawie z inicjatywy Węgierskiego Instytutu Kultury i Instytutu Pedagogiki Muzycznej PWSM w dniach 13–17 grudnia 1976 roku. Uczestników i wykładowców gościła Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia Nr 2 im. F. Chopina przy ulicy Namysłowskiej. Wykładowcami byli: Péter Erdei, Ildikó Herboly-Kocsár, Mihály Ittzési Andrea Jaworska. Były także dzieci węgierskie ze szkoły w Gödöllö ze swym nauczycielem. Uczestnikami byli (kilkadziesiąt osób) nauczyciele muzyki ze szkół ogólnokształcących, ze szkół muzycznych, studenci wyż-szych szkół muzycznych i inne osoby zainteresowane. Program obejmował wspólne śpiewanie, lekcje pokazowe z komentarzem metodycznym, wykłady, projekcje filmów muzycznych oraz prezentację nagrań utworów Kodálya.

Kolejnym spotkaniem z koncepcją Kodálya było seminarium w dniu 26 lutego 1979 roku („Humanistyczne aspekty koncepcji Kodálya”) w Instytucie Pedagogiki Muzycznej PWSM w Warszawie.

Następne seminarium odbyło się w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach w dniach 26 lutego – 7 marca 1979 r. W nim wykładowcami byli: Klára Nemes i Mihály Ittzés. Uczestnikami byli, jak poprzednio, nauczyciele muzyki ze szkół różnych typów i stopni oraz studenci katowickiej PWSM. Stwierdzono wówczas, że należy kontynuować takie seminaria, gdyż cieszą się one ogromnym zainteresowaniem. Tak zrodziła się idea Polsko-Węgierskich Seminariów Kodalyowskich (ich wykaz poniżej). Na każde seminarium przygotowywano publikowane materiały z zakresu szeroko rozumianej problematyki kodalyowskiej oraz wybory pieśni, jako pomoc dydaktyczną dla nauczycieli.

 

 

Polsko-Węgierskie Seminaria Kodalyowskie

       I    1983

ZAKOPANE

Organizacja: Instytut Pedagogiki Muzycznej AMFC
Kierownictwo: Barbara Kamińska, Wojciech Jankowski

       II   1985

CIESZYN

Organizacja: Instytut Pedagogiki Muzycznej AMFC
Kierownictwo: Barbara Kamińska, Wojciech Jankowski

      III   1988

BIECZ

Organizacja: Instytut Pedagogiki Muzycznej AMFC
Kierownictwo: Barbara Kamińska, Wojciech Jankowski, Adam Münzberger

      IV   1990

ŁAŃCUT

Organizacja: Instytut Pedagogiki Muzycznej AMFC
Kierownictwo: Barbara Kamińska

      V     1992

ZAKOPANE

Organizacja: Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego w Katowicach
Kierownictwo: Anna Waluga, Barbara Stencel, Wojciech Misiak

      VI   1994

ŁOWICZ

Organizacja: Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego w Katowicach
Kierownictwo: Anna Waluga, Maria Czyżykowska, Wojciech Misiak

      VII  1996

GDAŃSK

Organizacja: Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego w Katowicach
Kierownictwo: Anna Waluga, Wojciech Misiak

      VIII 1998

ZAMOŚĆ

Organizacja: Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego w Katowicach
Kierownictwo: Anna Waluga

      IX   2000

BIAŁYSTOK

Organizacja: Akademia Muzyczne im. F. Chopina w Warszawie
Kierownictwo: Barbara Kamińska

       X    2002

CIESZYN

Organizacja: Studium Zoltána Kodálya AMFC
Kierownictwo: J.Katarzyna Dadak-Kozicka, Mirosława Jankowska

       XI   2004

ELBLĄG

Organizacja: Studium Zoltána Kodálya AMFC
Kierownictwo: Mirosława Jankowska

      XII   2006

LUBLIN

Organizacja: Studium Zoltána Kodálya AMFC
Kierownictwo: Małgorzata Prośniak

      XIII  2013

Katowice

Organizacja: Stowarzyszenie im. Zoltána Kodálya w Polsce, Akademia Muzyczna im. K.Szymanowskiego w Katowicach
Kierownictwo: Anna Waluga

 

 

Dlaczego w Polsce nie przyjmuje się tzw. metoda relatywna (Wojciech Jankowski)

klasa  kodalyowska w Kecskemét

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Wojciech Jankowski

 

 DLACZEGO W POLSCE NIE PRZYJMUJE SIĘ TZW. METODA RELATYWNA

  

     Niedawno wydany Raport o stanie szkolnictwa muzycznego I stopnia1 potwierdza znany fakt, że w kształceniu słuchu, a zwłaszcza nauce języka muzycznego dominuje u nas tzw. metoda absolutna, a zwłaszcza koncentrowanie się na tonacji C-dur, co ma rzekomo ułatwić rozwój „słuchu absolutnego” u większej liczby uczniów2.

Międzynarodowe Sympozja Kodalyowskie

 
International Kodaly Society nieprzerwanie od 1973 roku organizuje Międzynarodowe Sympozja Kodalyowskie. Sympozja obywają się co dwa lata zawsze w okresie wakacyjnym, za każdym razem w innym miejscu na świecie.

 

 

 

 

Międzynarodowe Sympozja Kodalyowskie

       1st — August 1 to 15, 1973, Holy Names College, Oakland, California
       2nd — August 5 to 12, 1975, Zoltán Kodály Pedagogical Institute of Music, Kecskemét, Hungary
       3rd — August 7 to 14, 1977, Acadia University, Wolfville, Nova Scotia, Canada — "Music belongs to everyone"
       4th — August 5 to 11, 1979, N.S.W. State Conservatorium of Music, Sydney, Australia
       5th — August 2 to 8, 1981, Sapporo, Hokkaido, Japan — "Music for humanistic life and its education"
       6th — August 7 to 14, 1983, Rijksmuziekacademie, Antwerpen, Belgium — "Music, a universal language for                               all peoples and cultures"
       7th — July 17 to 22, 1985, Avery Hill College, London, United Kingdom — "Music in a Multi-cultural Society"
       8th — August 2 to 7, 1987, Zoltán Kodály Pedagogical Institute of Music, Kecskemét, Hungary — "Source                                     and Vitality of Kodály's Music and Educational Ideas"
       9th — August 14 to 20, 1989, Ethniki Estia Agion Anargyron, Athens, Greece — "Constant values in the                                          changing world of education — the significance of Kodály's philosophy"
       10th — August 11 to 17, 1991, The University of Calgary, Calgary, Alberta, Canada — "Toward Universal Music                              Literacy in the 21st Century"
       11th — August 8 to 15, 1993, University of Hartford, West Hartford, Connecticut, USA — "Partners in Artistry"
       12th — August 16 to 22, 1995, Cittadella Cristiana, Assisi, Italy — "Music as Poetry — Kodály's genius                                             towards the future"
       13th — August 17 to 23, 1997, Cultural Center of the Philippines, Manila, Philippines — "East Meets West Through                       Music: The Universality of Kodály"
       14th — August 2 to 6, 1999, Zoltán Kodály Pedagogical Institute of Music, Kecskemét, Hungary — "Survival                                    and Revival of Kodály's Heritage: Back to the Sources"
       15th — August 6 to 11, 2001, Helsinki, Finland — "Kodály: The Human Voice and Instruments"
       16th — July 7 to 11, 2003, Newcastle, Australia — "Making Music Together"
       17th — August 13 to 20, 2005, Leicester, Great Britain — "Kodály, the whole man, and his inspirational                                           gift to the 21st century"
       18th — August 3 to 10, 2007, Columbus, Ohio, USA — "Let All the World in Every Corner Sing"
       19th — August 10 to 17, 2009, Katowice, Poland — "On Values of Music"
       20th — July 5 to 9, 2011, Brisbane, Australia — "Shared Visions – Connecting with Kodály"
       21st — July 29 to August 2, 2013, Kecskemét, Hungary

 

 

 

O szansie, fascynacji, pasji i mobilizacji (Paulina Pudło)

 

Fascynacja, szansa - stypendium, decyzja, wyjazd. A teraz nie ma już odwrotu – przez najbliższe miesiące mieszkam i studiuję na Węgrzech!

Instytut Pedagogiki Muzycznej im. Zoltána Kodálya w Kecskemét ma na celu kształcić przyszłych nauczycieli muzyki, wokalistyki, instrumentalistyki oraz dyrygentów.

Psalmus Hungaricus

Przyjeżdżają tu ludzie z całego świata – od USA i Kanady, poprzez kraje europejskie i azjatyckie, aż po samą Australię. Miks języków, kultur i doświadczeń spotyka się w samym sercu rozśpiewanych Węgier, w rodzinnym mieście Kodálya, autora fenomenu systemu edukacji muzycznej na Węgrzech.

Śpiew, chór, solfeż, dyrygentura, metodyka, obserwacje w szkole, fortepian, wykłady... Listę przedmiotów do wyboru mogłabym długo kontynuować. Wszystkie zajęcia – tak jak każda lekcja muzyki w węgierskiej iskoli – w 100% przesiąknięte są muzyką. I pasją nauczyciela.

Przykładowa lekcja muzyki, klasa 3 szkoły podstawowej: 30 uczniów, 45 minut, 9 piosenek. Nauczycielka nauczania wczesnoszkolnego – a więc nie wyspecjalizowany nauczyciel muzyki – śpiewa czystym, otwartym głosem, dyryguje, stymuluje uczniów do rozpoznawania rytmów, wysokości dźwięków i formy szukając najbardziej efektywnych metod, rozwija ich muzykalność i słuch wewnętrzny, a to wszystko w przyjaznej, radosnej atmosferze muzykowania. Niby nic szczególnego – powiedzą niektórzy – lekcja jak każda inna, no, może jedynie nauczycielka bardziej kreatywna, a dzieci zdolniejsze. Ale nie o to chodzi. Sęk w tym, że na Węgrzech muzyka nie jest przedmiotem spychanym na margines. Jest nauką, jak każda inna – ma określone zasady, które należy zrozumieć, przyswoić i stosować. Na Węgrzech nauczyciele muzyki nie muszą improwizować i sami główkować nad tym, co właściwie i w jaki sposób powinni przekazać uczniom. Przeglądając niektóre z aktualnych polskich podręczników do muzyki i słuchając opowieści o tym, jak są realizowane – mamy czego pozazdrościć.

W szkole

Ale nie o zazdrość tu chodzi. Raczej o mobilizację nas, którzy mamy wpływ na nauczanie muzyki w naszym kraju, mieście, szkole, chociaż jednej klasie. O pasję w pracy i o wiarę w sens tego, co robimy. To ma sens, dla mnie ogromny, bo wiem, że moje życie ukształtowała muzyka, dali mi ją moi nauczyciele. Nie możemy zaprzepaścić szansy dawania kolejnym pokoleniom czegoś najbardziej wartościowego, nie możemy dopuścić, żeby muzyka nadal była spychana na margines. Kto nadal nie jest o tym przekonany – zapraszam do Kecskemét!

Na zakończenie powtórzę znane wszystkim słowa Kodálya, nadal tak bardzo aktualne: „O wiele większe znaczenie ma to, kto jest nauczycielem śpiewu (muzyki) w Kisvárda, niż kto jest dyrektorem Opery. Bo zły dyrektor szybko upadnie (od czasu do czasu nawet i dobry). Natomiast niedobry nauczyciel działając przez trzydzieści lat zabija w dzieciach miłość do muzyki”.

Paulina Pudło

 

fot.: Paulina Pudło, Łukasz Szmigiel

Page 3 of 4

Stowarzyszenie im. Zoltána Kodálya w Polsce
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
40-025 Katowice
ul. Zacisze 3
KRS: 0000337652

Zaloguj się