Warto czasem w natłoku codziennych spraw zatrzymać się chwilę i spojrzeć na sprawy ważne z różnych perspektyw. Zamieszczone w tym tomie referaty, artykuły i opracowania mogą stać się inspiracją do przemyśleń, do rewizji naszego stanowiska wobec naszej pracy i jej efektów, wobec naszych planów i marzeń. Tym bardziej, że dotyczą spraw, którymi zajmujemy się na codzień, a więc i edukacji muzycznej, znajdującej się w permanentnym kryzysie. I dlatego, że jest do tych "namysłów" szczególna okazja: 125-lecie urodzin i 40-lecie śmierci wielkiego Nauczyciela w dziedzinie muzycznej edukacji, Zoltána Kodálya. Jemu tę książkę - wybór prac zagranicznych i polskich kodalyowców - dedykujemy.
(...) Mam nadzieję, że kolejny tom rozpoczętej przed laty serii kodalyowskiej będzie pomocą dla nauczycieli muzyki, pobudzi do refleksji nad sensem ich pracy i wesprze ich w przekonaniu, że Muzyka jest na prawdę ważna w życiu każdego człowieka (Kodály: "Muzyka jest dla wszystkich"), a oni, nauczyciele, mają bardzo ważne zadanie, misję do spełnienia.
źródło: Kodalyowskie inspiracje, "Od Redakcji" - M.Jankowska
]]>
"Czemu Kodály?" jest wyborem tekstów: referatów, wykładów itp. - publikowanych i niepublikowanych, które "zebrały mi się" przez ostatnie 15 lat zajmowania się - w taki czy inny sposób - problematyką kodalyowską. Jeżeli ośmielam się nieskromnie z tekstów tych ułożyć - w ujęciu chronologicznym - i zaproponować Czytelnikom książkę, to czynię tak z kilku powodów.
(...) Mam nadzieję, że przedstawiony dalej wybór prac okaże się przydatny i pomocny nie tylko dla zrozumienia wielu niuansów kodalyowskiej pedagogiki, ale także dla kontynuacji naszych starań, by ruch kodalyowski w Polsce przeszedł z fazy "preparacyjnej", jak to określiłem w jednym z tekstów, w fazę możliwie szerokiego zastosowania.
źródło: Czemu Kodály?, "Od Autora" - W.Jankowski
]]>źródło: Kodalyowskie inspiracje II, "Wprowadzenie" - M.Jankowska
]]>źródło: Śpiewajże mi jako umiesz, "Od Autorki" - K.Dadak-Kozicka
źródło: Śpiewajże mi jako umiesz, "O wartościach muzyki ludowej i założeniach kodalyowskiej edukacji" - K.Dadak-Kozicka
źródło: Nauczanie polifonii, harmonii i form w szkole podstawowej, "Przedmowa do wydania polskiego" - M.Jankowska
źródło: Nauczanie polifonii, harmonii i form w szkole podstawowej, "Przedmowa" - P.Erdei
źródło: Pedagogika Muzyczna Zoltána Kodálya, "Od Redakcji"
źródło: Pedagogika Muzyczna Zoltána Kodálya - Uzupełnienie, "Od Redakcji"
źródło: Zeszyty naukowe 8, "Od Redakcji" - W.Jankowski
W części I, zatytułowanej "Zoltán Kodály - kompozytor, uczony i pedagog", przedstawiamy krótkie wprowadzenie do jego działalności muzycznej, naukowej i wychowawczej pióra biografa Kodálya, László Eöszego, uzupełnione wykładami i wypowiedziami o - w znacznym stopniu - osobistym, wspomnieniowym charakterze, innych uczniów i współpracowników kompozytora.
W części II, zatytułowanej "Kodály o wychowaniu muzycznym społeczeństwa", znalazł się wybór wypowiedzi samego Kodálya. Jesteśmy przekonani, że teksty te przybliżą Czytelnikom tę niezwykłą postać i ukażą jakże klarowny i przekonywający sposób formułowania myśli oraz głębię, a zarazem prostotę życiowej i estetyczno-pedagogicznej filozofii Kodálya.
Część III, zatytułowana "Pedagogika Kodálya. Podstawowe założenia, składniki i odniesienia" - to dość obszerny, ale raczej fragmentaryczny wybór prac różnych autorów, prezentujący główne zasady, elementy i aspekty pedagogiki Kodálya.
Część IV, zatytułowana "Pedagogika Kodalyowska na Węgrzech, w świecie i w Polsce", zawiera najmniej jednorodny materiał, tak jednak dobrany, by dawał możliwie wszechstronną informację o rozwoju i zasięgu idei Kodálya.
]]>
Naczelną wartością jest wielka, wartościowa muzyka i ukazaniu jej piękna mają służyć wszelkie działania kształcące i wychowawcze. By ułatwić dostęp do muzyki wszystkich epok i stylów ważne jest nauczenie czytania i pisania muzycznego, nauczenie słuchania muzyki i myślenia muzycznego. Niezwykłe efekty pracy węgierskich nauczycieli i dzieci według tych zasad zachęciły nas do coraz głębszego poznawania tej koncepcji w pismach Kodálya i jego następców, do podjęcia prób zastosowania ich w naszym nauczaniu.
źródło: O edukacji muzycznej. Pisma wybrane, "Przedmowa" - M.Jankowska
]]>