Warning: Declaration of JParameter::loadSetupFile($path) should be compatible with JRegistry::loadSetupFile() in /strona/libraries/joomla/html/parameter.php on line 388
Stowarzyszenie im. Zoltna Kodalya w Polsce. The Polish Zoltan Kodaly Society - http://www.kodaly.art.pl/materialy-edukacyjne/48-artykuy Tue, 07 May 2024 01:35:38 +0000 en-gb Koło Kodalyowskie Polskiej Sekcji ISME http://www.kodaly.art.pl/materialy-edukacyjne/48-artykuy/186-kolo-kodalyowskie-polskiej-sekcji-isme http://www.kodaly.art.pl/materialy-edukacyjne/48-artykuy/186-kolo-kodalyowskie-polskiej-sekcji-isme

dyplom kola kodalyowskiego

Koło Kodályowskie Polskiej Sekcji ISME. 

z siedzibą w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Koło - jako jedyne w strukturze Polskiej Sekcji ISME - ma charakter ogólnopolski. Założone w roku 1982, skupia obecnie ok. 70 osób z różnych ośrodków w Polsce, głównie akademickich.

 

 

Koło Kodalyowskie Polskiej Sekcji ISME (z siedzibą w Akademii Muzycznej im. F. Chopina) otrzymało dyplom i medal Instytutu Kodálya w Kecskemét (Węgry) "A KODÁLY INTÉZETÉRT". W liście z Instytutu napisano m.in.: "Wyróżnienie to jest przyznawane wybitnym osobom lub grupom osób, które wykonały wyjątkową pracę i wciąż dokładają starań w upowszechnianiu idei muzyczno-pedagogicznych Zoltána Kodálya".
 
 
 
 

 

[readon1 url="http://www.chopin.edu.pl/polskie/pozakolo.html"]Czytaj więcej na stronie UMFC[/readon1]

[readon1 url="http://www.chopin.edu.pl/polskie/aktualnosci/a012.html"]Nagroda "A KODÁLY INTÉZETÉRT"[/readon1]

]]>
xbzygmunt@gmail.com (Łukasz Szmigiel) Artykuły Tue, 21 Apr 2009 06:49:15 +0000
Śpiewać każdy może... http://www.kodaly.art.pl/materialy-edukacyjne/48-artykuy/185-spiewac-kazdy-moze http://www.kodaly.art.pl/materialy-edukacyjne/48-artykuy/185-spiewac-kazdy-moze

Prosto o muzyce klasycznej

[dropcap color=blue cap=W][/dropcap] drugim numerze Magazynu muzycznego "Presto" ukazał się artykuł Dominiki Lenskiej przybliżający czytelnikom osobę Zoltána Kodálya oraz jego pedagogikę. 

 
 
 

 

Poniżej przedstawiamy fragment artykułu. Cały tekst można przeczytać w Magazynie "Presto" Nr 2. lipiec-sierpień-wrzesień 2012.

 

 

 

]]>
xbzygmunt@gmail.com (Administrator) Artykuły Tue, 21 Apr 2009 18:34:35 +0000
Klasy Kodályowskie (Wojciech Jankowski) http://www.kodaly.art.pl/materialy-edukacyjne/48-artykuy/126-klasy-kodalyowskie http://www.kodaly.art.pl/materialy-edukacyjne/48-artykuy/126-klasy-kodalyowskie

klasa  kodalyowska, dyr. Dominika Lenska

 

 

Wojciech Jankowski

POLSKIE KLASY ŚPIEWAJĄCE” – DOŚWIADCZENIA I PERSPEKTYWY

 

 

     W pedagogice muzycznej opartej na założeniach kodalyowskich, zwłaszcza w Ojczyźnie Kodálya, na Węgrzech, tzw. klasy „śpiewające”, a ściślej szkoły ogólnokształcące z klasami muzycznymi (Ének-Zenei Altalános Iskola), stanowią trzon praktycznych zastosowań tej pedagogiki[1]. Jeszcze dziesięć lat temu było ich na Węgrzech ponad 150. Przy założeniu, że w każdej szkole był co najmniej jeden ciąg takich klas (z reguły było więcej), zaś każda klasa to zarazem chór, daje to ok. 1500 klas i chórów (w kraju trzy i pół razy mniejszym od Polski!).

]]>
l.j.szmigiel@gmail.com (Wojciech Jankowski) Artykuły Wed, 23 Jun 2010 18:02:06 +0000
Zespół i Studium Zoltána Kodálya (Mirosława Jankowska) http://www.kodaly.art.pl/materialy-edukacyjne/48-artykuy/130-zespol-i-studium-zoltana-kodalya http://www.kodaly.art.pl/materialy-edukacyjne/48-artykuy/130-zespol-i-studium-zoltana-kodalya

 

Mirosława Jankowska

ZESPÓŁ I STUDIUM ZOLTÁNA KODÁLYA W AKADEMII MUZYCZNEJ IM. F. CHOPINA

zespol

Potrzeba powołania w Akademii zespołu, który systematycznie zaj­mowałby się „problematyką kodalyowską”, pojawiła się już około roku 1985. Wyodrębniono wówczas, w międzyuczelnianym Instytucie Peda­gogiki Muzycznej Akademii Muzycznej im. F. Chopina – Zespół Koda­lyowski, który znalazł się pod bezpośrednią opieką dyrektora, doc. dra Wojciecha Jankowskiego. Przede wszystkim rozwijano prace związane z przygotowaniem polskiej adaptacji koncepcji Zoltána Kodálya. Zespół wziął udział w badaniach „Edukacja muzyczna w Polsce” (Resortowy Pro­gram Badań Podstawowych – MEN III.54). Jednym z tematów była „Peda­gogika muzyczna Zoltána Kodálya”. W prace badawcze został włączony bardzo ważny nurt dydaktyczny – uruchomienie eksperymentalnych „klas śpiewających” w Warszawie (Maria Czarnecka i Urszula Jankowska)[1]. W pracach związanych z prowadzeniem zajęć muzycznych z dziećmi uczestniczyła z ogromnym zaangażowaniem, jako konsultant, prof. Andrea Jaworska z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, wówczas również pracownik naukowo-dydaktyczny Instytutu i członek Zespołu Kodalyowskiego.

 

Zespół Kodalyowski był również inicjatorem organizacji letnich Pol­sko–Węgierskich Seminariów Kodalyowskich w Polsce[2], wraz z Kołem Kodalyowskim Polskiej Sekcji ISME, które było usytuowane przy Akade­mii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Dzieci z klas eksperymen­talnych też brały udział w tych Seminariach[3].

 

Efektem prac badawczych w Zespole było przygotowanie polskiej adaptacji koncepcji kodalyowskiej. J. Katarzyna Dadak-Kozicka przygo­towała wybór polskich pieśni ludowych wraz z komentarzem metodycz­nym opublikowany w: Polska muzyka ludowa w początkach edukacji. Z prac nad polską adaptacją Kodálya (AMFC Warszawa 1990). W wersji rozszerzo­nej został wydany jako Śpiewajże mi jako umiesz. Muzykowanie w szkole we­dług koncepcji Kodálya, tejże autorki ( WSiP 1992).

 

Z kolei efektem szerszej, ale też i późniejszej współpracy (warszawsko­-katowickiej) było przygotowanie wersji podręcznikowej polskiej adaptacji koncepcji Kodálya, w postaci podręczników dla dzieci klas I–III i przewodników metodycznych dla nauczycieli – Maria Czarnecka, Anna Waluga Rozśpiewana szkoła, wydawnictwo STENTOR, Warszawa 1995–1997.

 

Prace badawcze Zespołu zaowocowały także rozpoczęciem serii wy­dawniczej „Pedagogika muzyczna Zoltána Kodálya. Materiały źródłowe i opracowania”[4].

 

Wraz z likwidacją Instytutu Pedagogiki Muzycznej[5] część jego pra­cowników (a tym samym i członków Zespołu Kodalyowskiego) została włączona do Katedry Edukacji Muzycznej, część do międzywydziałowej Katedry Psychologii Muzyki.

 

Instytut ściśle współpracował z Muzyczno-Pedagogicznym Insty­tutem Zoltána Kodálya w Kecskemét (Węgry) zarówno we wszystkich kodalyowskich działaniach wydawniczych, jak i w organizacji polskich Seminariów. Współpraca ta jest kontynuowana[6].

 

1 czerwca 2002 roku Rektor, prof. Ryszard Zimak powołał Studium Zoltána Kodálya[7]. Kierownikiem Studium została prof. dr hab. J. Kata­rzyna Dadak-Kozicka.

 

Cele i profil Studium sformułowano następująco: „... ma za zadanie propagować koncepcję pedagogiczno-muzyczną Zoltána Kodálya. Ak­centuje ona: śpiew i żywe muzykowanie jako podstawę nauki muzyki, integralność nauczania muzyki (połączenie solfeżu z historią muzyki, stylów i kultury oraz analizą dzieła) oraz rodzimy folklor jako funda­ment edukacji (ułatwia on zdobycie kompetencji muzycznych na wzór językowych – Kodály: należy poznać wpierw własny język muzyczny, a potem języki obce – i rozumienie muzyki profesjonalnej). Muzykowa­nie ma utrwalić poznanie i rozumienie muzyki; temu też służy tzw. sol­mizacja relatywna w początkach edukacji, kształcąca słyszenie tonalne”[8].

 

Działalność Studium była kontynuacją prac Zespołu Kodalyowskie­go. Wyodrębniono w niej dwa nurty: 1. dydaktyczny i 2. badawczo-upo­wszechnieniowy.

 

W zakresie działalności dydaktycznej, prowadzone były (i są) w AMFC wykłady i warsztaty dotyczące znajomości koncepcji Kodálya oraz folkloru. Pracownicy Studium uczestniczyli też, jako organizatorzy i wykładowcy, w letnich Polsko-Węgierskich Seminariach Kodalyowskich (będących kursami doskonalenia zawodowego), od 1983 organizo­wanych we współpracy z Akademią Muzyczną w Katowicach. Studium było organizatorem trzech Seminariów letnich: w Cieszynie (2002), Elblą­gu (2004) i Lublinie (2006). Prowadzona jest też działalność informacyjna i konsultacyjna oraz współpraca z nauczycielami prowadzącymi zajęcia muzyczne według koncepcji Kodálya w szkołach podstawowych (Olivia Kaczyńska, Piotr Pawiński, Katarzyna Piotrowska), szkołach muzycz­nych (Elżbieta Siczek, Daniel Zieliński), prowadzącymi chóry amatorskie (Paweł Hruszwicki).

 

Z kolei prace naukowo-upowszechnieniowe dotyczyły studiów nad koncepcją Kodálya oraz jej światowymi adaptacjami. Owocem tych prac były konferencje (m.in. w AMFC oraz na Seminariach), udział w sym­pozjach International Kodály Society, Instytutu Kodálya w Kecskemét (Węgry) oraz artykuły w „Kwartalniku Polskiej Sekcji ISME”, „Ruchu Muzycznym”, „Wychowaniu Muzycznym w Szkole” (numer 3, 2003 jest w całości poświęcony problematyce kodalyowskiej) i publikacje: Studium współpracowało z Instytutem Kodálya w Kecskemét, z Mię­dzynarodowym Towarzystwem Kodalyowskim (International Kodály Society, Budapeszt)[9] i Węgierskim Instytutem Kultury w Warszawie. Istotnym przedmiotem tej współpracy były nie tylko niemal wszystkie wymienione wyżej inicjatywy, ale także planowane na rok 2005 Międzynarodowe Sympozjum Kodalyowskie, które miało odbyć się w Warszawie i Katowicach, jako wspólna inicjatywa obu ściśle i od lat współpracujących ośrodków pedagogiki kodalyowskiej. Także pierwsze w Polsce, i jakże konieczne, Studia Podyplomowe o powyższym profilu. Niestety, z wielu powodów niezależnych od Studium, obie inicjatywy zostały odłożone.

 

Studium Zoltána Kodálya jako odrębna jednostka działało cztery lata. Jego pracami kierowały: Katarzyna Dadak-Kozicka (rok akad. 2002/3), Mirosława Jankowska (rok akad. 2003/4 i 2004/5) i Małgorzata Prośniak (rok akad. 2005/6).

 

W październiku 2006 r., m.in. na miejsce Studium, utworzono Zakład Metod Edukacyjnych, a w nim: Zespół Kodalyowski, Zespół Dalcroze’ai Zespół Orffa.

 

Działania dydaktyczne, wydawnicze, badawcze i upowszechnienio­we związane z koncepcją Kodálya będą nadal prowadzone przez Zespół Kodalyowski.

 

 

 

 

tekst: Mirosława Jankowska
źródło: "Kodalyowskie Inspiracje", red. M. Jankowska; AMFC Warszawa 2006, s. 97-100.
zdjęcie: Internet, opr. Ł.S.

 

 

[1] Obszerniej o tych klasach w zapisach rozmów z Mihályem Ittzésem (s. 105), Marią Czarnecką (s. 121), Anną Walugą (s. 124) i W. Jankowskim (s. 129).

Doświadczenia i wyniki badań – vide Pierwsze w Polsce klasy śpiewające. Praca zbiorowa pod red. Wojciecha Jankowskiego. Warszawa, Akademia Muzyczna im. F. Chopina, Instytut Pedagogiki Muzycznej, 1991, s. 15–107 (seria: Pedagogika Muzyczna Zoltána Kodálya. Materiały źródłowe i opracowania. T. 3); w pracy tej są również przedstawione w skrócie doświadczenia i badania, prowadzone w Katowicach; obszerniejsze ich ujęcie znajduje się w pracy doktorskiej A. Walugi (Skuteczność nauczania śpiewu dwugłosowego w klasach I–III według założeń koncepcji Kodálya), napisanej w Instytucie Pedagogiki Muzycznej AMFC, pod kierunkiem doc. dra Wojciecha Jankowskiego i obronionej w Instytucie Badań Pedagogicznych w Warszawie w roku 1990.

[2] O Seminariach obszerniej w dalszej części, s. 101.

[3]W seminariach, w tzw. „pierwszym Cieszynie” (1985), a następnie w Bieczu (1988)i w Łańcucie (1990), uczestniczyły dzieci z klas warszawskich, a poczynając od seminarium w Gdańsku (1996) dzieci z klas katowickich; a od seminarium w Zamościu (1998) – także dzieci z klas bydgoskich.

[4] Do roku 2006 wydano w Akademii Muzycznej im. F. Chopina osiem kolejnych tomów; wykaz – vide s. 159.

[5] Instytut działał w latach 1974–1992. W jego skład wchodziły: Katedra Pedago-giki, Katedra Psychologii Muzyki i Studium Pedagogiczne. Częścią Instytutu był Ekspe-rymentalny Warsztat Rytmiki (1974–1986) i przez kilka lat Sekcja Rytmiki (1983–1988), później włączona do Wydziału Edukacji Muzycznej.

[6] Umowa o współpracy została przedłużona w grudniu 2004 roku i podpisana przez Rektora AMFC prof. Ryszarda Zimaka i Dyrektora Instytutu Kodálya prof. Pétera Erdeia.99 Zespół i Studium Zoltána Kodálya w AMFC

[7] Powołane zostały także Studium Dalcroze’a i Studium Orffa.

[8] Była to część informacji zamieszczonej na stronie internetowej Akademii.100 Mirosława Jankowska

Following Zoltán Kodály in Poland. Essays in honour of Mihály Ittzés (1999). Akade­mia Muzyczna im. F. Chopina w Warszawie.

Kodály Zoltán (2002). O edukacji muzycznej. Pisma wybrane. Mirosława Jankowska (red.), AMFC i Węgierski Instytut Kultury w Warszawie.

Integrujące wartości muzyki. (2002). AMFC i Filia Uniwersytetu Śląskiego, Warsza­wa–Cieszyn.

Jankowski Wojciech (2005). Czemu Kodály? Akademia Muzyczna im. F. Chopina w Warszawie.

Herboly-Kocsár Ildikó (2005). Nauczanie polifonii, harmonii i form w szkole podsta­wowej. Akademia Muzyczna im. F. Chopina w Warszawie.

[9] Studium uczestniczyło w przygotowaniu i nagraniu materiałów do publikacji: Music, a Universal Language. 31 folksongs from 21 different countries with an arragement of each song for 2- or 3-part children’s or youth choir. With 2 CDs. IKS, Budapest 2006. Dwie polskie pieśni ludowe w opracowaniu Sławomira Czarneckiego przygotował chór Państwowej Szkoły Muzycznej nr 2 im. F. Chopina w Warszawie pod dyrekcją Elżbiety Siczek; nagrania dokonali studenci Wydziału Reżyserii Dźwięku AMFC.101 Seminaria kodalyowskie w Polsce.

 

 

]]>
l.j.szmigiel@gmail.com (Mirosława Jankowska) Artykuły Sun, 12 Sep 2010 11:43:36 +0000
Za co kochać Zoltána Kodálya? (Wojciech Jankowski) http://www.kodaly.art.pl/materialy-edukacyjne/48-artykuy/139-za-co-kochac-zoltana-kodalya http://www.kodaly.art.pl/materialy-edukacyjne/48-artykuy/139-za-co-kochac-zoltana-kodalya

rm_09_07

 

 

 

 

     Trzy pytania Wojciecha Jankowskiego do Józefy Katarzyny Dadak-Kozickiej w związku z przygotowaniami do Międzynarodowego Sympozjum Kodályowskiego w sierpniu 2009 w Katowicach.

]]>
l.j.szmigiel@gmail.com (Wojciech Jankowski) Artykuły Fri, 19 Nov 2010 19:02:06 +0000
O wychowaniu muzycznym na Węgrzech (Éva Kenesei) http://www.kodaly.art.pl/materialy-edukacyjne/48-artykuy/144-o-wychowaniu-muzycznym-na-wegrzech http://www.kodaly.art.pl/materialy-edukacyjne/48-artykuy/144-o-wychowaniu-muzycznym-na-wegrzech

wychmuz 27

 

 

Éva Kenesei

O WYCHOWANIU MUZYCZNYM NA WĘGRZECH 

 

 

Każde stulecie stawia przed edukacją muzyczną swoiste problemy. XXI wiek nie jest tu wyjątkiem. Weszliśmy w nowe tysiąclecie z nierozwiązanymi problemami poprzedniego stulecia i stale przybywa nowych kwestii wymagających rozstrzygnięć.

 

]]>
l.j.szmigiel@gmail.com (Éva Kenesei) Artykuły Fri, 19 Nov 2010 19:02:06 +0000
Artystyczne Aspekty … w Katowicach (Barbara Stencel) http://www.kodaly.art.pl/materialy-edukacyjne/48-artykuy/156-artystyczne-aspekty-w-katowicach11 http://www.kodaly.art.pl/materialy-edukacyjne/48-artykuy/156-artystyczne-aspekty-w-katowicach11

 

konferencja

W dniach 1-2 grudnia 2010 roku odbyła się w Akademii Muzycznej w Katowicach Ogólnopolska Konferencja Naukowa Artystyczne aspekty kształcenia słuchu.

]]>
l.j.szmigiel@gmail.com (Barbara Stencel) Artykuły Tue, 28 Dec 2010 19:02:06 +0000
Jaki był ten rok? (Barbara Stencel) http://www.kodaly.art.pl/materialy-edukacyjne/48-artykuy/182-jaki-byl-ten-rok http://www.kodaly.art.pl/materialy-edukacyjne/48-artykuy/182-jaki-byl-ten-rok


Jaki był ten rok?

Jaki był ten rok?

Czy jestem z Kodályem w niegasnącej przyjaźni?

Refleksje po zakończonym Konkursie Wieniawskiego

]]>
l.j.szmigiel@gmail.com (Barbara Stencel) Artykuły Tue, 28 Dec 2010 19:02:06 +0000
Artystyczne Aspekty w Katowicach - część II (Barbara Stencel) http://www.kodaly.art.pl/materialy-edukacyjne/48-artykuy/158-artystyczne-aspekty-w-katowicach-p2 http://www.kodaly.art.pl/materialy-edukacyjne/48-artykuy/158-artystyczne-aspekty-w-katowicach-p2

 

Artystyczne Aspekty w Katowicach

 

 

Poszukiwanie nowych metod nauczania wiąże się ściśle z zadaniem poprawienia świata.

J. A. Comenius

 

]]>
l.j.szmigiel@gmail.com (Barbara Stencel) Artykuły Fri, 07 Jan 2011 18:02:06 +0000